العربية
الإنجليزية

    أمثلة سياقية لمعاني كلمة "Air+Emissions" العربية - الإنجليزية

    Waki bin Hudus narrated that his paternal uncle Abu Razin said I said O Messenger of Allah where was our Lord before He created His creation He said He was above the clouds below which was air and above which was air and water Then He created His Throne above the water

    حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة ومحمد بن الصباح قالا حدثنا يزيد بن هارون أنبأنا حماد بن سلمة عن يعلى بن عطاء عن وكيع بن حدس عن عمه أبي رزين قال قلت يا رسول الله أين كان ربنا قبل أن يخلق خلقه قال كان في عماء ما تحته هواء وما فوقه هواء ثم خلق العرش على الماء

    • prod_hadith
    • Sunan Ibn Majah (187)
    • سنن ابن ماجة (187)

    Narrated Waki bin Hudus from his uncle Abu Razin who said I said O Messenger of Allah Where was our Lord before He created His creation He said He was above the clouds no air was under him no air was above him and He created His Throne upon the water

    حدثنا أحمد بن منيع حدثنا يزيد بن هارون أخبرنا حماد بن سلمة عن يعلى بن عطاء عن وكيع بن حدس عن عمه أبي رزين قال قلت يا رسول الله أين كان ربنا قبل أن يخلق خلقه قال كان في عماء ما تحته هواء وما فوقه هواء وخلق عرشه على الماء قال أحمد بن منيع قال يزيد بن هارون العماء أى ليس معه شيء قال أبو عيسى هكذا روى حماد بن سلمة وكيع بن حدس ويقول شعبة وأبو عوانة وهشيم وكيع بن عدس وهو أصح وأبو رزين اسمه لقيط بن عامر قال وهذا حديث حسن

    • prod_hadith
    • Jami' al-Tirmidhi (3394)
    • جامع الترمذي (3394)

    Narrated AbuHurayrah A woman met him and he found the odour of perfume in her Her clothes were fluttering in the air He said O maidservant of the Almighty are you coming from the mosque She replied Yes He said For it did you use perfume She replied Yes He said I heard my beloved AbulQasim say The prayer of a woman who uses perfume for this mosque is not accepted until she returns and takes a bath like that of sexual defilement perfectlyAbu Dawud said Alisar means dust

    حدثنا محمد بن كثير حدثنا سفيان عن عاصم بن عبيد الله عن عبيد الله مولى أبي رهم عن أبي هريرة قال لقيته امرأة وجد منها ريح الطيب ينفح ولذيلها إعصار فقال يا أمة الجبار جئت من المسجد قالت نعم قال وله تطيبت قالت نعم قال إني سمعت حبي أبا القاسم صلى الله عليه وسلم يقول لا تقبل صلاة لامرأة تطيبت لهذا المسجد حتى ترجع فتغتسل غسلها من الجنابة قال أبو داود الإعصار غبار

    • prod_hadith
    • Sunan Abi Da'ud (4174)
    • سنن أبي داوود (4174)

    Aisha reported I heard Allahs Messenger may peace be upon him as saying The system of night and day would not end until the people have taken to the worship of Lat and Uzza I said Allahs Messenger I think when Allah has revealed this verse He it is Who has sent His Messenger with right guidance and true religion so that He may cause it to prevail upon all religions though the polytheists are averse to it ix 33 it implies that this promise is going to be fulfilled Thereupon he Allahs Apostle said It would happen as Allah would like Then Allah would send the sweet fragrant air by which everyone who has even a mustard grain of faith in Him would die and those only would survive who would have no goodness in them And they would revert to the religion of their forefathers

    حدثنا أبو كامل الجحدري وأبو معن زيد بن يزيد الرقاشي واللفظ لأبي معن قالا حدثنا خالد بن الحارث حدثنا عبد الحميد بن جعفر عن الأسود بن العلاء عن أبي سلمة عن عائشة قالت سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول لا يذهب الليل والنهار حتى تعبد اللات والعزى فقلت يا رسول الله إن كنت لأظن حين أنزل الله هو الذي أرسل رسوله بالهدى ودين الحق ليظهره على الدين كله ولو كره المشركون أن ذلك تاما قال إنه سيكون من ذلك ما شاء الله ثم يبعث الله ريحا طيبة فتوفى كل من في قلبه مثقال حبة خردل من إيمان فيبقى من لا خير فيه فيرجعون إلى دين آبائهم

    • prod_hadith
    • Sahih Muslim (7483)
    • صحيح مسلم (7483)

    Narrated Ibrahim atTamimis father Ali delivered a sermon saying We have no book to read except the Book of Allah and what is written in this paper which contains verdicts regarding retaliation for wounds the ages of the camels given as Zakat or as blood money and the fact that Medina is a sanctuary in between Air mountain to soandso mountain So whoever innovates in it an heresy or commits a sin or gives shelter in it to such an innovator will incur the Curse of Allah the angels and all the people and none of his compulsory or optional good deeds of worship will be accepted And whoever freed slave takes as his master ie befriends other than his real masters will incur the same Curse And the asylum granted by any Muslim is to be secured by all the other Muslims and whoever betrays a Muslim in this respect will incur the same Curse

    حدثنا محمد أخبرنا وكيع عن الأعمش عن إبراهيم التيمي عن أبيه قال خطبنا علي فقال ما عندنا كتاب نقرؤه إلا كتاب الله وما في هذه الصحيفة فقال فيها الجراحات وأسنان الإبل والمدينة حرم ما بين عير إلى كذا فمن أحدث فيها حدثا أو آوى فيها محدثا فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل ومن تولى غير مواليه فعليه مثل ذلك وذمة المسلمين واحدة فمن أخفر مسلما فعليه مثل ذلك

    • prod_hadith
    • Sahih Bukhari (3172)
    • صحيح البخاري (3172)

    Abu Huraira reported Allahs Messenger may peace be upon him as saying The Similitude of a believer is that of a standing crop which the air continues to toss from one side to another in the same way a believer always receives the strokes of misfortune The similitude of a hypocrite is that of a cypress tree which does not move until it is uprooted

    حدثنا أبو بكر بن أبي شيبة حدثنا عبد الأعلى عن معمر عن الزهري عن سعيد عن أبي هريرة قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مثل المؤمن كمثل الزرع لا تزال الريح تميله ولا يزال المؤمن يصيبه البلاء ومثل المنافق كمثل شجرة الأرز لا تهتز حتى تستحصد

    • prod_hadith
    • Sahih Muslim (7270)
    • صحيح مسلم (7270)

    Ibrahim AtTaimi narrated from his father Ali delivered a Khutbah for us in which he said Whoever claims that we have some book to read other than Allahs Book and this paper which include camels ages and things related to relatiation for wounds then he has lied And he said in it AlMadinah is sacred what is between Air to Thawr so whoever introduces in it any innovation or shelters an innovator then upon him is the curse of Allah the angels and all people On the Day of Judgment Allah will not accept his compulsory nor optional good deeds And whoever claims someone else to be his father or claims Wala for someone other than his Mawali then upon him is the curse of Allah the angels and the people his compulsory and optional good deeds shall not be accepted The covenants of the Muslims are one it covers the rest of themAbu Eisa said This Hadith is Hasan Sahih Some of them reported it similarly from AlAmash from Ibrahim AtTaimi from AlHarith bin Suwaid from AliAbu Eisa said It has been reported through more than one route from Ali from the Prophet

    حدثنا هناد حدثنا أبو معاوية عن الأعمش عن إبراهيم التيمي عن أبيه قال خطبنا علي فقال من زعم أن عندنا شيئا نقرؤه إلا كتاب الله وهذه الصحيفة صحيفة فيها أسنان الإبل وأشياء من الجراحات فقد كذب وقال فيها قال رسول الله صلى الله عليه وسلم المدينة حرام ما بين عير إلى ثور فمن أحدث فيها حدثا أو آوى محدثا فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل الله منه يوم القيامة صرفا ولا عدلا ومن ادعى إلى غير أبيه أو تولى غير مواليه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل وذمة المسلمين واحدة يسعى بها أدناهم قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح وقد روي من غير وجه عن علي عن النبي صلى الله عليه وسلم قال أبو عيسى وروى بعضهم عن الأعمش عن إبراهيم التيمي عن الحارث بن سويد عن علي نحوه قال أبو عيسى هذا حديث حسن صحيح وقد روي من غير وجه عن علي عن النبي صلى الله عليه وسلم

    • prod_hadith
    • Jami' al-Tirmidhi (2127)
    • جامع الترمذي (2127)

    Narrated Abu Hurairah The Messenger of Allah sent an expedition force comprised of many and he asked each what he could recite so each one of them mentioned what he could recite meaning what he had memorized of the Quran He came to one of the youngest men among them and said What have you memorized O soandso He said I memorized this and that and Surat AlBaqarah He said You memorized Surat AlBaqarah He said Yes He said Then go for you are their commander A man among their chief said By Allah O Messenger of Allah Nothing prevented me from learning Surat AlBaqarah except fearing that I would not be able to stand with in voluntary night prayer The Messenger of Allah said Learn the Quran to recite it for indeed the parable of the Quran for the one who recites it and stands with it in prayer is that of a bag full of musk whose scent fills the air all around And the parable of the one who learns it then sleeps while it is in his memory is that of a bag containing musk that is tied shut

    حدثنا الحسن بن علي الخلال الحلواني حدثنا أبو أسامة حدثنا عبد الحميد بن جعفر عن سعيد المقبري عن عطاء مولى أبي أحمد عن أبي هريرة قال بعث رسول الله صلى الله عليه وسلم بعثا وهم ذو عدد فاستقرأهم فاستقرأ كل رجل منهم ما معه من القرآن فأتى على رجل منهم من أحدثهم سنا فقال ما معك يا فلان قال معي كذا وكذا وسورة البقرة قال أمعك سورة البقرة فقال نعم قال فاذهب فأنت أميرهم فقال رجل من أشرافهم والله يا رسول الله ما منعني أن أتعلم سورة البقرة إلا خشية ألا أقوم بها فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم تعلموا القرآن فاقرءوه وأقرئوه فإن مثل القرآن لمن تعلمه فقرأه وقام به كمثل جراب محشو مسكا يفوح بريحه كل مكان ومثل من تعلمه فيرقد وهو في جوفه كمثل جراب وكئ على مسك قال أبو عيسى هذا حديث حسن

    • prod_hadith
    • Jami' al-Tirmidhi (3116)
    • جامع الترمذي (3116)

    It was narrated that Jabir bin Abdullah said A thief was brought to the Messenger of Allah and he said Kill him They said O Messenger of Allah he only stole He said Cut off his hand So his hand was cut off Then he was brought a second time and he said Kill him They said O Messenger of Allah he only stole He said Cut off his foot So his foot was cut off He was brought to him a third time and he said Kill him They said O Messenger of Allah he only stole He said Cut off his other hand Then he was brought to him a fourth time and he said Kill him They said O Messenger of Allah he only stole He said Cut off his other foot He was brought to him a fifth time and he said So we took him to an animal pen and attacked him He lay down on his back then waved his arms and legs in the air and the camels ran away Then they attacked him a second time and he did the same thing then they attacked him a third time and we threw stones at him and killed him then we threw him into a well and threw stones on top of him HasanAbu AbdurRahman AnNasai said This Hadith is Munkar Musab bin Thabit is not strong in Hadith

    أخبرنا محمد بن عبد الله بن عبيد بن عقيل قال حدثنا جدي قال حدثنا مصعب بن ثابت عن محمد بن المنكدر عن جابر بن عبد الله قال جيء بسارق إلى رسول الله صلى الله عليه وسلم فقال اقتلوه فقالوا يا رسول الله إنما سرق قال اقطعوه فقطع ثم جيء به الثانية فقال اقتلوه فقالوا يا رسول الله إنما سرق قال اقطعوه فقطع فأتي به الثالثة فقال اقتلوه قالوا يا رسول الله إنما سرق فقال اقطعوه ثم أتي به الرابعة فقال اقتلوه قالوا يا رسول الله إنما سرق قال اقطعوه فأتي به الخامسة قال اقتلوه قال جابر فانطلقنا به إلى مربد النعم وحملناه فاستلقى على ظهره ثم كشر بيديه ورجليه فانصدعت الإبل ثم حملوا عليه الثانية ففعل مثل ذلك ثم حملوا عليه الثالثة فرميناه بالحجارة فقتلناه ثم ألقيناه في بئر ثم رمينا عليه بالحجارة قال أبو عبد الرحمن وهذا حديث منكر ومصعب بن ثابت ليس بالقوي في الحديث والله تعالى أعلم

    • prod_hadith
    • Sunan an-Nasa'i (4978)
    • سنن النسائي (4978)

    Abu Dharr reported some of the people from among the Companions of the Apostle of Allah may peace be upon him said to him Messenger of Allah the rich have taken away air the reward They observe prayer as we do they keep the fasts as we keep and tray give Sadaqa out of their surplus riches Upon this he the Holy Prophet said Has Allah not prescribed for you a course by following which you can also do sadaqa In every declaration of the glorification of Allah i e saying Subhan Allah there is a Sadaqa and every Takbir i e saying AllahOAkbar is a sadaqa and every praise of His saying alHamdu Lillah is a Sadaqa and every declaration that He is One La illha illAllah is a sadaqa and enjoining of good is a sadaqa and forbidding of that which is evil is a Sadaqa and in mans sexual Intercourse with his wife there is a Sadaqa They the Companions said Messenger of Allah is there reward for him who satisfies his sexual passion among us He said Tell me if he were to devote it to something forbidden would it not be a sin on his part Similarly if he were to devote it to something lawful he should have a reward

    حدثنا عبد الله بن محمد بن أسماء الضبعي حدثنا مهدي بن ميمون حدثنا واصل مولى أبي عيينة عن يحيى بن عقيل عن يحيى بن يعمر عن أبي الأسود الديلي عن أبي ذر أن ناسا من أصحاب النبي صلى الله عليه وسلم قالوا للنبي صلى الله عليه وسلم يا رسول الله ذهب أهل الدثور بالأجور يصلون كما نصلي ويصومون كما نصوم ويتصدقون بفضول أموالهم قال أوليس قد جعل الله لكم ما تصدقون إن بكل تسبيحة صدقة وكل تكبيرة صدقة وكل تحميدة صدقة وكل تهليلة صدقة وأمر بالمعروف صدقة ونهى عن منكر صدقة وفي بضع أحدكم صدقة قالوا يا رسول الله أيأتي أحدنا شهوته ويكون له فيها أجر قال أرأيتم لو وضعها في حرام أكان عليه فيها وزر فكذلك إذا وضعها في الحلال كان له أجر

    • prod_hadith
    • Sahih Muslim (2376)
    • صحيح مسلم (2376)

    Abu Said Maula alMahri reported that they were hard pressed by the distress and hardship of Medina and he come to AbU SaId alKhudri and said to him I have a large family to support and we are enduring hardships I have therefore made up my mind to take my family to some fertile land Thereupon Abu Said said Dont do that stick to Medina for we have come out with Allahs Apostle may peace be upon him and I think that he also said until we reached Usfan and he the Holy Prophet along with his Companions stayed there for some nights There the people said By Allah we are lying here idle whereas our children are unprotected behind us and we do not feel secure about them This apprehension of theirs reached Allahs Apostle may peace be upon him whereupon he said What is this matter concerning you that has reached me I do not retain how he said it whether he said like this By Him in the name of Whom I take oath or he said like this By Him in Whose Hand is my life I made up my mind or if you like I do not retain what word did he actually say I should command my camel to proceed and not to let it halt until it comes to Medina and then said Ibrahim declared Mecca as the sacred territory and it became sacred and I declare Medina as the sacred territorythe area between the two mountains Air and Uhud Thus no blood is to be shed within its bounds and no weapon is to be carried for fighting and the leaves of the trees there should not be beaten off except for fodder O Allah bless us in our city O Allab bless us in our sil O Allah bless us in our mudd O Allah bless us in our sa O Allah bless us in our mudd O Allah bless us in our city O Allah bless with this blessing two more blessings By Him in Whose Hand is my life there is no ravine or mountain path of Medina which is not protected by two angels until you reach there He then said to the people Proceed and we therefore proceeded and we came to Medina By Him in Whose name we take oath and in Whose name oath is taken Hammad is in doubt about it we had hardly put down our camel saddles on arriving at Medina that we were attacked by the people of the tribe of Abdullah b Ghatafan but none dared to do it before

    حدثنا حماد بن إسماعيل ابن علية حدثنا أبي عن وهيب عن يحيى بن أبي إسحاق أنه حدث عن أبي سعيد مولى المهري أنه أصابهم بالمدينة جهد وشدة وأنه أتى أبا سعيد الخدري فقال له إني كثير العيال وقد أصابتنا شدة فأردت أن أنقل عيالي إلى بعض الريف فقال أبو سعيد لا تفعل الزم المدينة فإنا خرجنا مع نبي الله صلى الله عليه وسلم أظن أنه قال حتى قدمنا عسفان فأقام بها ليالي فقال الناس والله ما نحن ها هنا في شىء وإن عيالنا لخلوف ما نأمن عليهم فبلغ ذلك النبي صلى الله عليه وسلم فقال ما هذا الذي بلغني من حديثكم ما أدري كيف قال والذي أحلف به أو والذي نفسي بيده لقد هممت أو إن شئتم لا أدري أيتهما قال لآمرن بناقتي ترحل ثم لا أحل لها عقدة حتى أقدم المدينة وقال اللهم إن إبراهيم حرم مكة فجعلها حرما وإني حرمت المدينة حراما ما بين مأزميها أن لا يهراق فيها دم ولا يحمل فيها سلاح لقتال ولا يخبط فيها شجرة إلا لعلف اللهم بارك لنا في مدينتنا اللهم بارك لنا في صاعنا اللهم بارك لنا في مدنا اللهم بارك لنا في صاعنا اللهم بارك لنا في مدنا اللهم بارك لنا في مدينتنا اللهم اجعل مع البركة بركتين والذي نفسي بيده ما من المدينة شعب ولا نقب إلا عليه ملكان يحرسانها حتى تقدموا إليها ثم قال للناس ارتحلوا فارتحلنا فأقبلنا إلى المدينة فوالذي نحلف به أو يحلف به الشك من حماد ما وضعنا رحالنا حين دخلنا المدينة حتى أغار علينا بنو عبد الله بن غطفان وما يهيجهم قبل ذلك شىء

    • prod_hadith
    • Sahih Muslim (3402)
    • صحيح مسلم (3402)

    Narrated AlBara ibn Azib We went out with the Messenger of Allah accompanying the bier of a man of the Ansar When we reached his grave it was not yet dug So the Messenger of Allah sat down and we also sat down around him as if birds were over our heads He had in his hand a stick with which he was scratching the ground He then raised his head and said Seek refuge with Allah from the punishment in the grave He said it twice or thrice The version of Jabir adds here He hears the beat of their sandals when they go back and at that moment he is asked O so and so Who is your Lord what is your religion and who is your Prophet Hannads version says Two angels will come to him make him sit up and ask him Who is your Lord He will reply My Lord is Allah They will ask him What is your religion He will reply My religion is Islam They will ask him What is your opinion about the man who was sent on a mission among you He will reply He is the Messenger of Allah They will ask Who made you aware of this He will reply I read Allahs Book believed in it and considered it true which is verified by Allahs words Allahs Book believed in it and considered it true which is verified by Allahs words Allah establishes those who believe with the word that stands firm in this world and the next The agreed version reads Then a crier will call from Heaven My servant has spoken the truth so spread a bed for him from Paradise clothe him from Paradise and open a door for him into Paradise So some of its air and perfume will come to him and a space will be made for him as far as the eye can see He also mentioned the death of the infidel saying His spirit will be restored to his body two angels will come to him make him sit up and ask him Who is your Lord He will reply Alas alas I do not know They will ask him What is your religion He will reply Alas alas I do not know They will ask Who was the man who was sent on a mission among you He will reply Alas alas I do not know Then a crier will call from Heaven He has lied so spread a bed for him from Hell clothe him from Hell and open for him a door into Hell Then some of its heat and pestilential wind will come to him and his grave will be compressed so that his ribs will be crushed together Jabirs version adds One who is blind and dumb will then be placed in charge of him having a sledgehammer such that if a mountain were struck with it it would become dust He will give him a blow with it which will be heard by everything between the east and the west except by men and jinn and he will become dust Then his spirit will be restored to him

    حدثنا عثمان بن أبي شيبة حدثنا جرير ح وحدثنا هناد بن السري حدثنا أبو معاوية وهذا لفظ هناد عن الأعمش عن المنهال عن زاذان عن البراء بن عازب قال خرجنا مع رسول الله صلى الله عليه وسلم في جنازة رجل من الأنصار فانتهينا إلى القبر ولما يلحد فجلس رسول الله صلى الله عليه وسلم وجلسنا حوله كأنما على رءوسنا الطير وفي يده عود ينكت به في الأرض فرفع رأسه فقال استعيذوا بالله من عذاب القبر مرتين أو ثلاثا زاد في حديث جرير ها هنا وقال وإنه ليسمع خفق نعالهم إذا ولوا مدبرين حين يقال له يا هذا من ربك وما دينك ومن نبيك قال هناد قال ويأتيه ملكان فيجلسانه فيقولان له من ربك فيقول ربي الله فيقولان له ما دينك فيقول ديني الإسلام فيقولان له ما هذا الرجل الذي بعث فيكم قال فيقول هو رسول الله صلى الله عليه وسلم فيقولان وما يدريك فيقول قرأت كتاب الله فآمنت به وصدقت زاد في حديث جرير فذلك قول الله عز وجل يثبت الله الذين آمنوا الآية ثم اتفقا قال فينادي مناد من السماء أن قد صدق عبدي فأفرشوه من الجنة وافتحوا له بابا إلى الجنة وألبسوه من الجنة قال فيأتيه من روحها وطيبها قال ويفتح له فيها مد بصره قال وإن الكافر فذكر موته قال وتعاد روحه في جسده ويأتيه ملكان فيجلسانه فيقولان من ربك فيقول هاه هاه هاه لا أدري فيقولان له ما دينك فيقول هاه هاه لا أدري فيقولان ما هذا الرجل الذي بعث فيكم فيقول هاه هاه لا أدري فينادي مناد من السماء أن كذب فأفرشوه من النار وألبسوه من النار وافتحوا له بابا إلى النار قال فيأتيه من حرها وسمومها قال ويضيق عليه قبره حتى تختلف فيه أضلاعه زاد في حديث جرير قال ثم يقيض له أعمى أبكم معه مرزبة من حديد لو ضرب بها جبل لصار ترابا قال فيضربه بها ضربة يسمعها ما بين المشرق والمغرب إلا الثقلين فيصير ترابا قال ثم تعاد فيه الروح

    • prod_hadith
    • Sunan Abi Da'ud (4753)
    • سنن أبي داوود (4753)

    Narrated Ali We did not write anything from the Prophet except the Quran and what is written in this paper wherein the Prophet said Medina is a sanctuary from the mountain of Air to so andso therefore whoever innovates in it an heresy or commits a sin or gives shelter to such an innovator will incur the Curse of Allah the angels and all the people and none of his compulsory or optional good deeds of worship will be accepted And the asylum granted by any Muslim Is to be secured by all the Muslims even if it is granted by one of the lowest social status among them And whoever betrays a Muslim in this respect will incur the Curse of Allah the angels and all the people and his compulsory and optional good deeds of worship will not be accepted And any freed slave will take as masters befriends people other than his own real masters who freed him without taking the permission of the latter will incur the Curse of Allah the angels and all the people and his compulsory and optional good deeds of worship will not be accepted

    حدثنا محمد بن كثير أخبرنا سفيان عن الأعمش عن إبراهيم التيمي عن أبيه عن علي رضى الله عنه قال ما كتبنا عن النبي صلى الله عليه وسلم إلا القرآن وما في هذه الصحيفة قال النبي صلى الله عليه وسلم المدينة حرام ما بين عائر إلى كذا فمن أحدث حدثا أو آوى محدثا فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه عدل ولا صرف وذمة المسلمين واحدة يسعى بها أدناهم فمن أخفر مسلما فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل ومن والى قوما بغير إذن مواليه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل

    • prod_hadith
    • Sahih Bukhari (3179)
    • صحيح البخاري (3179)

    Narrated Ali We have nothing except the Book of Allah and this written paper from the Prophet wherein is written Medina is a sanctuary from the Air Mountain to such and such a place and whoever innovates in it an heresy or commits a sin or gives shelter to such an innovator in it will incur the curse of Allah the angels and all the people none of his compulsory or optional good deeds of worship will be accepted And the asylum of protection granted by any Muslim is to be secured respected by all the other Muslims and whoever betrays a Muslim in this respect incurs the curse of Allah the angels and all the people and none of his compulsory or optional good deeds of worship will be accepted and whoever freed slave befriends take as masters other than his manumitters without their permission incurs the curse of Allah the angels and all the people and none of his compulsory or optional good deeds of worship will be accepted

    حدثنا محمد بن بشار حدثنا عبد الرحمن حدثنا سفيان عن الأعمش عن إبراهيم التيمي عن أبيه عن علي رضى الله عنه قال ما عندنا شىء إلا كتاب الله وهذه الصحيفة عن النبي صلى الله عليه وسلم المدينة حرم ما بين عائر إلى كذا من أحدث فيها حدثا أو آوى محدثا فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل وقال ذمة المسلمين واحدة فمن أخفر مسلما فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل ومن تولى قوما بغير إذن مواليه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه صرف ولا عدل

    • prod_hadith
    • Sahih Bukhari (1903)
    • صحيح البخاري (1903)

    Miqdambin Madikarib said I heard the Messenger of Allah sayAhuman being fills no worse vessel than his stomach It issufficientfor a human being to eat a few mouthfuls to keep his spinestraightBut if he must fill it then one third of food one thirdfor drinkand one third for air

    حدثنا هشام بن عبد الملك الحمصي حدثنا محمد بن حرب حدثتني أمي عن أمها أنها سمعت المقدام بن معديكرب يقول سمعت رسول الله صلى الله عليه وسلم يقول ما ملأ آدمي وعاء شرا من بطن حسب الآدمي لقيمات يقمن صلبه فإن غلبت الآدمي نفسه فثلث للطعام وثلث للشراب وثلث للنفس

    • prod_hadith
    • Sunan Ibn Majah (3474)
    • سنن ابن ماجة (3474)

    Narrated AbuHurayrah A man of the tribe of Aslam came to the Prophet and testified four times against himself that he had had illicit intercourse with a woman while all the time the Prophet was turning away from him Then when he confessed a fifth time he turned round and asked Did you have intercourse with her He replied Yes He asked Have you done it so that your sexual organ penetrated hers He replied Yes He asked Have you done it like a collyrium stick when enclosed in its case and a rope in a well He replied Yes He asked Do you know what fornication is He replied Yes I have done with her unlawfully what a man may lawfully do with his wife He then asked What do you want from what you have said He said I want you to purify me So he gave orders regarding him and he was stoned to death Then the Prophet heard one of his companions saying to another Look at this man whose fault was concealed by Allah but who would not leave the matter alone so that he was stoned like a dog He said nothing to them but walked on for a time till he came to the corpse of an ass with its legs in the air He asked Where are so and so They said Here we are Messenger of Allah He said Go down and eat some of this asss corpse They replied Messenger of Allah Who can eat any of this He said The dishonour you have just shown to your brother is more serious than eating some of it By Him in Whose hand my soul is he is now among the rivers of Paradise and plunging into them

    حدثنا الحسن بن علي حدثنا عبد الرزاق عن ابن جريج قال أخبرني أبو الزبير أن عبد الرحمن بن الصامت ابن عم أبي هريرة أخبره أنه سمع أبا هريرة يقول جاء الأسلمي إلى نبي الله صلى الله عليه وسلم فشهد على نفسه أنه أصاب امرأة حراما أربع مرات كل ذلك يعرض عنه النبي صلى الله عليه وسلم فأقبل في الخامسة فقال أنكتها قال نعم قال حتى غاب ذلك منك في ذلك منها قال نعم قال كما يغيب المرود في المكحلة والرشاء في البئر قال نعم قال فهل تدري ما الزنا قال نعم أتيت منها حراما ما يأتي الرجل من امرأته حلالا قال فما تريد بهذا القول قال أريد أن تطهرني فأمر به فرجم فسمع النبي صلى الله عليه وسلم رجلين من أصحابه يقول أحدهما لصاحبه انظر إلى هذا الذي ستر الله عليه فلم تدعه نفسه حتى رجم رجم الكلب فسكت عنهما ثم سار ساعة حتى مر بجيفة حمار شائل برجله فقال أين فلان وفلان فقالا نحن ذان يا رسول الله قال انزلا فكلا من جيفة هذا الحمار فقالا يا نبي الله من يأكل من هذا قال فما نلتما من عرض أخيكما آنفا أشد من أكل منه والذي نفسي بيده إنه الآن لفي أنهار الجنة ينقمس فيها

    • prod_hadith
    • Sunan Abi Da'ud (4428)
    • سنن أبي داوود (4428)

    Narrated Ata bin Yazid AlLaithi On the authority of Abu Huraira The people said O Allahs Apostle Shall we see our Lord on the Day of Resurrection The Prophet said Do you have any difficulty in seeing the moon on a full moon night They said No O Allahs Apostle He said Do you have any difficulty in seeing the sun when there are no clouds They said No O Allahs Apostle He said So you will see Him like that Allah will gather all the people on the Day of Resurrection and say Whoever worshipped something in the world should follow that thing so whoever worshipped the sun will follow the sun and whoever worshiped the moon will follow the moon and whoever used to worship certain other false deities he will follow those deities And there will remain only this nation with its good people or its hypocrites The subnarrator Ibrahim is in doubt Allah will come to them and say I am your Lord They will deny Him and say We will stay here till our Lord comes for when our Lord comes we will recognize Him So Allah will come to them in His appearance which they know and will say I am your Lord They will say You are our Lord so they will follow Him Then a bridge will be laid across Hell Fire I and my followers will be the first ones to go across it and none will speak on that Day except the Apostles And the invocation of the Apostles on that Day will be O Allah save Save In Hell or over The Bridge there will be hooks like the thorns of AsSadan thorny plant Have you seen AsSadan They replied Yes O Allahs Apostle He said So those hooks look like the thorns of AsSadan but none knows how big they are except Allah Those hooks will snap the people away according to their deeds Some of the people will stay in Hell be destroyed because of their evil deeds and some will be cut or torn by the hooks and fall into Hell and some will be punished and then relieved When Allah has finished His Judgments among the people He will take whomever He will out of Hell through His Mercy He will then order the angels to take out of the Fire all those who used to worship none but Allah from among those whom Allah wanted to be merciful to and those who testified in the world that none has the right to be worshipped but Allah The angels will recognize them in the Fire by the marks of prostration on their foreheads for the Fire will eat up all the human body except the mark caused by prostration as Allah has forbidden the Fire to eat the mark of prostration They will come out of the Hell Fire completely burnt and then the water of life will be poured over them and they will grow under it as does a seed that comes in the mud of the torrent Then Allah will finish the judgments among the people and there will remain one man facing the Hell Fire and he will be the last person among the people of Hell to enter Paradise He will say O my Lord Please turn my face away from the fire because its air has hurt me and its severe heat has burnt me So he will invoke Allah in the way Allah will wish him to invoke and then Allah will say to him If I grant you that will you then ask for anything else He will reply No by Your Power Honor I will not ask You for anything else He will give his Lord whatever promises and covenants Allah will demand So Allah will turn his face away from Hell Fire When he will face Paradise and will see it he will remain quiet for as long as Allah will wish him to remain quiet then he will say O my Lord Bring me near to the gate of Paradise Allah will say to him Didnt you give your promises and covenants that you would never ask for anything more than what you had been given Woe on you O Adams son How treacherous you are He will say O my lord and will keep on invoking Allah till He says to him If I give what you are asking will you then ask for anything else He will reply No by Your Honor Power I will not ask for anything else Then he will give covenants and promises to Allah and then Allah will bring him near to the gate of Paradise When he stands at the gate of Paradise Paradise will be opened and spread before him and he will see its splendor and pleasures whereupon he will remain quiet as long as Allah will wish him to remain quiet and then he will say O my Lord Admit me into Paradise Allah will say Didnt you give your covenants and promises that you would not ask for anything more than what you had been given Allah will say Woe on you O Adams son How treacherous you are The man will say O my Lord Do not make me the most miserable of Your creation and he will keep on invoking Allah till Allah will laugh because of his sayings and when Allah will laugh because of him He will say to him Enter Paradise and when he will enter it Allah will say to him Wish for anything So he will ask his Lord and he will wish for a great number of things for Allah Himself will remind him to wish for certain things by saying Wish for soandso When there is nothing more to wish for Allah will say This is for you and its equal is for you as well Ata bin Yazid added Abu Said AlKhudri who was present with Abu Huraira did not deny whatever the latter said but when Abu Huraira said that Allah had said That is for you and its equal as well Abu Said AlKhudri said And ten times as much O Abu Huraira Abu Huraira said I do not remember except his saying That is for you and its equal as well Abu Said AlKhudri then said I testify that I remember the Prophet saying That is for you and ten times as much Abu Huraira then added That man will be the last person of the people of Paradise to enter Paradise

    حدثنا عبد العزيز بن عبد الله حدثنا إبراهيم بن سعد عن ابن شهاب عن عطاء بن يزيد الليثي عن أبي هريرة أن الناس قالوا يا رسول الله هل نرى ربنا يوم القيامة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم هل تضارون في القمر ليلة البدر قالوا لا يا رسول الله قال فهل تضارون في الشمس ليس دونها سحاب قالوا لا يا رسول الله قال فإنكم ترونه كذلك يجمع الله الناس يوم القيامة فيقول من كان يعبد شيئا فليتبعه فيتبع من كان يعبد الشمس الشمس ويتبع من كان يعبد القمر القمر ويتبع من كان يعبد الطواغيت الطواغيت وتبقى هذه الأمة فيها شافعوها أو منافقوها شك إبراهيم فيأتيهم الله فيقول أنا ربكم فيقولون هذا مكاننا حتى يأتينا ربنا فإذا جاءنا ربنا عرفناه فيأتيهم الله في صورته التي يعرفون فيقول أنا ربكم فيقولون أنت ربنا فيتبعونه ويضرب الصراط بين ظهرى جهنم فأكون أنا وأمتي أول من يجيزها ولا يتكلم يومئذ إلا الرسل ودعوى الرسل يومئذ اللهم سلم سلم وفي جهنم كلاليب مثل شوك السعدان هل رأيتم السعدان قالوا نعم يا رسول الله قال فإنها مثل شوك السعدان غير أنه لا يعلم ما قدر عظمها إلا الله تخطف الناس بأعمالهم فمنهم الموبق بقي بعمله أو الموثق بعمله ومنهم المخردل أو المجازى أو نحوه ثم يتجلى حتى إذا فرغ الله من القضاء بين العباد وأراد أن يخرج برحمته من أراد من أهل النار أمر الملائكة أن يخرجوا من النار من كان لا يشرك بالله شيئا ممن أراد الله أن يرحمه ممن يشهد أن لا إله إلا الله فيعرفونهم في النار بأثر السجود تأكل النار ابن آدم إلا أثر السجود حرم الله على النار أن تأكل أثر السجود فيخرجون من النار قد امتحشوا فيصب عليهم ماء الحياة فينبتون تحته كما تنبت الحبة في حميل السيل ثم يفرغ الله من القضاء بين العباد ويبقى رجل مقبل بوجهه على النار هو آخر أهل النار دخولا الجنة فيقول أى رب اصرف وجهي عن النار فإنه قد قشبني ريحها وأحرقني ذكاؤها فيدعو الله بما شاء أن يدعوه ثم يقول الله هل عسيت إن أعطيت ذلك أن تسألني غيره فيقول لا وعزتك لا أسألك غيره ويعطي ربه من عهود ومواثيق ما شاء فيصرف الله وجهه عن النار فإذا أقبل على الجنة ورآها سكت ما شاء الله أن يسكت ثم يقول أى رب قدمني إلى باب الجنة فيقول الله له ألست قد أعطيت عهودك ومواثيقك أن لا تسألني غير الذي أعطيت أبدا ويلك يا ابن آدم ما أغدرك فيقول أى رب ويدعو الله حتى يقول هل عسيت إن أعطيت ذلك أن تسأل غيره فيقول لا وعزتك لا أسألك غيره ويعطي ما شاء من عهود ومواثيق فيقدمه إلى باب الجنة فإذا قام إلى باب الجنة انفهقت له الجنة فرأى ما فيها من الحبرة والسرور فيسكت ما شاء الله أن يسكت ثم يقول أى رب أدخلني الجنة فيقول الله ألست قد أعطيت عهودك ومواثيقك أن لا تسأل غير ما أعطيت فيقول ويلك يا ابن آدم ما أغدرك فيقول أى رب لا أكونن أشقى خلقك فلا يزال يدعو حتى يضحك الله منه فإذا ضحك منه قال له ادخل الجنة فإذا دخلها قال الله له تمنه فسأل ربه وتمنى حتى إن الله ليذكره يقول كذا وكذا حتى انقطعت به الأماني قال الله ذلك لك ومثله معه قال عطاء بن يزيد وأبو سعيد الخدري مع أبي هريرة لا يرد عليه من حديثه شيئا حتى إذا حدث أبو هريرة أن الله تبارك وتعالى قال ذلك لك ومثله معه قال أبو سعيد الخدري وعشرة أمثاله معه يا أبا هريرة قال أبو هريرة ما حفظت إلا قوله ذلك لك ومثله معه قال أبو سعيد الخدري أشهد أني حفظت من رسول الله صلى الله عليه وسلم قوله ذلك لك وعشرة أمثاله قال أبو هريرة فذلك الرجل آخر أهل الجنة دخولا الجنة

    • prod_hadith
    • Sahih Bukhari (7527)
    • صحيح البخاري (7527)

    Narrated Ali We have no Book to recite except the Book of Allah Quran and this paper Then Ali took out the paper and behold There was written in it legal verdicts about the retaliation for wounds the ages of the camels to be paid as Zakat or as blood money In it was also written Medina is a sanctuary from Air mountain to Thaur mountain So whoever innovates in it an heresy something new in religion or commits a crime in it or gives shelter to such an innovator will incur the curse of Allah the angels and all the people and none of his compulsory or optional good deeds will be accepted on the Day of Resurrection And whoever a freed slave takes as his master ie befriends some people other than hi real masters without the permission of his real masters will incur the curse of Allah the angels and all the people and none of his compulsory or optional good deeds will be accepted on the Day of Resurrection And the asylum granted by any Muslim is to be secured by all the Muslims even if it is granted by one of the lowest social status among them and whoever betrays a Muslim in this respect will incur the curse of Allah the angels and all the people and none of his Compulsory or optional good deeds will be accepted on the Day of Resurrection

    حدثنا قتيبة بن سعيد حدثنا جرير عن الأعمش عن إبراهيم التيمي عن أبيه قال قال علي رضى الله عنه ما عندنا كتاب نقرؤه إلا كتاب الله غير هذه الصحيفة قال فأخرجها فإذا فيها أشياء من الجراحات وأسنان الإبل قال وفيها المدينة حرم ما بين عير إلى ثور فمن أحدث فيها حدثا أو آوى محدثا فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه يوم القيامة صرف ولا عدل ومن والى قوما بغير إذن مواليه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه يوم القيامة صرف ولا عدل وذمة المسلمين واحدة يسعى بها أدناهم فمن أخفر مسلما فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل منه يوم القيامة صرف ولا عدل

    • prod_hadith
    • Sahih Bukhari (6841)
    • صحيح البخاري (6841)

    Narrated Ibrahim At Taimis father Ali addressed us while he was standing on a brick pulpit and carrying a sword from which was hanging a scroll He said By Allah we have no book to read except Allahs Book and whatever is on this scroll And then he unrolled it and behold in it was written what sort of camels were to be given as blood money and there was also written in it Medina is a sanctuary form Air mountain to such and such place so whoever innovates in it an heresy or commits a sin therein he will incur the curse of Allah the angels and all the people and Allah will not accept his compulsory or optional good deeds There was also written in it The asylum pledge of protection granted by any Muslims is one and the same even a Muslim of the lowest status is to be secured and respected by all the other Muslims and whoever betrays a Muslim in this respect by violating the pledge will incur the curse of Allah the angels and all the people and Allah will not accept his compulsory or optional good deeds There was also written in it Whoever freed slave befriends takes as masters other than his real masters manumitters without their permission will incur the curse of Allah the angels and all the people and Allah will not accept his compulsory or optional good deeds See Hadith No 94 Vol 3

    حدثنا عمر بن حفص بن غياث حدثنا أبي حدثنا الأعمش حدثني إبراهيم التيمي حدثني أبي قال خطبنا علي رضى الله عنه على منبر من آجر وعليه سيف فيه صحيفة معلقة فقال والله ما عندنا من كتاب يقرأ إلا كتاب الله وما في هذه الصحيفة فنشرها فإذا فيها أسنان الإبل وإذا فيها المدينة حرم من عير إلى كذا فمن أحدث فيها حدثا فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل الله منه صرفا ولا عدلا وإذا فيه ذمة المسلمين واحدة يسعى بها أدناهم فمن أخفر مسلما فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل الله منه صرفا ولا عدلا وإذا فيها من والى قوما بغير إذن مواليه فعليه لعنة الله والملائكة والناس أجمعين لا يقبل الله منه صرفا ولا عدلا

    • prod_hadith
    • Sahih Bukhari (7386)
    • صحيح البخاري (7386)

    Abu Haraira reported The people said to the Messenger of Allah may peace be upon him Messenger of Allah shall we see our Lord on the Day of Resurrection The Messenger of Allah may peace be upon him said Do you feel any trouble in seeing the moon on the night when it is full They said Messenger of Allah no He the Messenger further said Do you feel any trouble in seeing the sun when there is no cloud over it They said Messenger of Allah no He the Holy Prophet said Verily you would see Him like this as you see the sun and the moon God will gather people on the Day of Resurrection and say Let every people follow what they worshipped Those who worshipped the sun would follow the sun and those who worshipped the moon would follow the moon and those who worshipped the devils would follow the devils This Ummah of Islam alone would be left behind and there would be hypocrites too amongst it Allah would then come to them in a form other than His own Form recognisable to them and would say I am your Lord They would say We take refuge with Allah from thee We will stay here till our Lord comes to us and when our Lord would come we would recognise Him Subsequently Allah would come to them in His own Form recognisable to them and say I am your Lord They would say Thou art our Lord And they would follow Him and a bridge would be set over the Hell and I the Holy Prophet and my Ummah would be the first to pass over it and none but the messengers would speak on that day and the prayer of the messengers on that day would be O Allah grant safety grant safety In Hell there would be long spits like the thorns of Sadan He the Holy Prophet said Have you seen Sadan They replied Yes Messenger of Allah He said Verily those hooks would be like the thorns of Sadan but no one knows their size except Allah These would seize people for their misdeeds Some of them would escape for their good deeds and some would be rewarded for their deeds till they get salvation When Allah would finish judging His bondsmen and because of His mercy decide to take out of Hell such people as He pleases He would command the angels to bring out those who had not associated anything with Allah to whom Allah decided to show mercy those who would say There is no god but Allah They the angels would recognise them in the Fire by the marks of prostration for Hellfire will devour everything limb of the sons of Adam except the marks of prostration Allah has forbidden the fire to consume the marks of prostration They will be taken out of the Fire having been burnt and the water of life would be poured over them and they will sprout as seed does In the silt carried by flood Then Allah would finish judging amongst His bondsmen but a man who will be the last to enter Paradise will remain facing Hell and will say O my Lord I turn my face away from Hell for its air has poisoned me ard its blaze has burnt me He will then call to Allah as long as Allah would wish that he should call to Him Then Allah Blessed and Exalted would say If I did that perhaps you would ask for more than that He would say I would not ask You more than this and he would give his Lord covenants and agreements as Allah wished and so He would turn his face away from the Fire When he turns towards the Paradise and sees it he will remain silent as long as Allah wishes him to remain so He will then say O my Lord I bring me forward to the gate of the Paradise Allah would say to him Did you not give covenants and agreements that you would not ask for anything besides what I had given you Woe to thee O son of Adam how treacherous you are He would say O my Lord and would continue calling to Allah till He would say to him If I grant you that perhaps you will ask for more He will reply No by Thy greatness and he will give His Lord promises and covenants as Allah had wished He would then bring him to the gate of the Paradise and when he would stand at the gate of the Paradise it would lay open before him and he would see the bounty and the joy that there is in it He would remain quiet as long as Allah would desire him to remain silent He would then say O my Lord admit me to Paradise Allah Blessed and Exalted would say Did you not give covenants and agreements that you would not ask for anything more than what I had granted you Woe to you son of Adam how treacherous you are And he would say O my Lord I do not wish to be the most miserable of Thy creatures He would continue calling upon Allah till Allah Blessed and Exalted would laugh When Allah would laugh at him He would say Enter the Paradise When he would enter Allah would say State your wish He would express his wishes till Allah would remind him the desire of such and such things When his desires would be exhausted Allah would say That is for thee and besides it the like of it also Ata b Yazid said Abu Said alKhudri was with Abu Huraira and be did not reject anything from the hadith narrated by him but when Abu Huraira narrated Allah said to that man ind its like along with it Abu Said said Ten like it along with it O Abu Huraira Abu Huraira said I do not remember except the words That is for you and a similar one along with it Abu Said said I bear witness to the fact that I remembered from the Messenger of Allah may peace be upon him his words That is for thee and ten like it Abu Huraira said That man was the last of those deserving of Paradise to enter Paradise

    حدثني زهير بن حرب حدثنا يعقوب بن إبراهيم حدثنا أبي عن ابن شهاب عن عطاء بن يزيد الليثي أن أبا هريرة أخبره أن ناسا قالوا لرسول الله صلى الله عليه وسلم يا رسول الله هل نرى ربنا يوم القيامة فقال رسول الله صلى الله عليه وسلم هل تضارون في رؤية القمر ليلة البدر قالوا لا يا رسول الله قال هل تضارون في الشمس ليس دونها سحاب قالوا لا يا رسول الله قال فإنكم ترونه كذلك يجمع الله الناس يوم القيامة فيقول من كان يعبد شيئا فليتبعه فيتبع من كان يعبد الشمس الشمس ويتبع من كان يعبد القمر القمر ويتبع من كان يعبد الطواغيت الطواغيت وتبقى هذه الأمة فيها منافقوها فيأتيهم الله تبارك وتعالى في صورة غير صورته التي يعرفون فيقول أنا ربكم فيقولون نعوذ بالله منك هذا مكاننا حتى يأتينا ربنا فإذا جاء ربنا عرفناه فيأتيهم الله تعالى في صورته التي يعرفون فيقول أنا ربكم فيقولون أنت ربنا فيتبعونه ويضرب الصراط بين ظهرى جهنم فأكون أنا وأمتي أول من يجيز ولا يتكلم يومئذ إلا الرسل ودعوى الرسل يومئذ اللهم سلم سلم وفي جهنم كلاليب مثل شوك السعدان هل رأيتم السعدان قالوا نعم يا رسول الله قال فإنها مثل شوك السعدان غير أنه لا يعلم ما قدر عظمها إلا الله تخطف الناس بأعمالهم فمنهم المؤمن بقي بعمله ومنهم المجازى حتى ينجى حتى إذا فرغ الله من القضاء بين العباد وأراد أن يخرج برحمته من أراد من أهل النار أمر الملائكة أن يخرجوا من النار من كان لا يشرك بالله شيئا ممن أراد الله تعالى أن يرحمه ممن يقول لا إله إلا الله فيعرفونهم في النار يعرفونهم بأثر السجود تأكل النار من ابن آدم إلا أثر السجود حرم الله على النار أن تأكل أثر السجود فيخرجون من النار وقد امتحشوا فيصب عليهم ماء الحياة فينبتون منه كما تنبت الحبة في حميل السيل ثم يفرغ الله تعالى من القضاء بين العباد ويبقى رجل مقبل بوجهه على النار وهو آخر أهل الجنة دخولا الجنة فيقول أى رب اصرف وجهي عن النار فإنه قد قشبني ريحها وأحرقني ذكاؤها فيدعو الله ما شاء الله أن يدعوه ثم يقول الله تبارك وتعالى هل عسيت إن فعلت ذلك بك أن تسأل غيره فيقول لا أسألك غيره ويعطي ربه من عهود ومواثيق ما شاء الله فيصرف الله وجهه عن النار فإذا أقبل على الجنة ورآها سكت ما شاء الله أن يسكت ثم يقول أى رب قدمني إلى باب الجنة فيقول الله له أليس قد أعطيت عهودك ومواثيقك لا تسألني غير الذي أعطيتك ويلك يا ابن آدم ما أغدرك فيقول أى رب ويدعو الله حتى يقول له فهل عسيت إن أعطيتك ذلك أن تسأل غيره فيقول لا وعزتك فيعطي ربه ما شاء الله من عهود ومواثيق فيقدمه إلى باب الجنة فإذا قام على باب الجنة انفهقت له الجنة فرأى ما فيها من الخير والسرور فيسكت ما شاء الله أن يسكت ثم يقول أى رب أدخلني الجنة فيقول الله تبارك وتعالى له أليس قد أعطيت عهودك ومواثيقك أن لا تسأل غير ما أعطيت ويلك يا ابن آدم ما أغدرك فيقول أى رب لا أكون أشقى خلقك فلا يزال يدعو الله حتى يضحك الله تبارك وتعالى منه فإذا ضحك الله منه قال ادخل الجنة فإذا دخلها قال الله له تمنه فيسأل ربه ويتمنى حتى إن الله ليذكره من كذا وكذا حتى إذا انقطعت به الأماني قال الله تعالى ذلك لك ومثله معه قال عطاء بن يزيد وأبو سعيد الخدري مع أبي هريرة لا يرد عليه من حديثه شيئا حتى إذا حدث أبو هريرة أن الله قال لذلك الرجل ومثله معه قال أبو سعيد وعشرة أمثاله معه يا أبا هريرة قال أبو هريرة ما حفظت إلا قوله ذلك لك ومثله معه قال أبو سعيد أشهد أني حفظت من رسول الله صلى الله عليه وسلم قوله ذلك لك وعشرة أمثاله قال أبو هريرة وذلك الرجل آخر أهل الجنة دخولا الجنة

    • prod_hadith
    • Sahih Muslim (469)
    • صحيح مسلم (469)

    7 Includes methane emissions from landfill methane and nitrous oxide emissions from wastewater and CO2 emissions from waste incineration fossil carbon only

    7 Includes methane emissions from landfill methane and nitrous oxide emissions from wastewater and CO2 emissions from waste incineration fossil carbon only

    • ترجمات

    Aviacon Zitotrans Air Company

    Aviacon Zitotrans Air Company

    • ترجمات

    تدمير الطائرة كليا ESELI AN28 FLYING AIR SERVICE

    Aircraft completely destroyed ESELI AN28 FLYING AIR SERVICE

    • ترجمات

    82 استعيض عن عبارة Adjusted emissions المستخدمة في الجملة الثانية من الحاشية السفلية 2 وفقا لنموذج الإبلاغ الموحد الحالي الحاشية 3 في نموذج الإبلاغ الموحد المنقح بعبارة Final net emissions

    The expression Adjusted emissions used in the second sentence of footnote 2 according to the current CRF footnote 3 in the revised CRF has been replaced with Final net emissions

    • ترجمات

    110 4D1 Direct soil emissions أ تم إدراج فئة عنوانها 4D16 Other direct emissions please specify تحت فئة المصدر هذه

    4D1 Direct soil emissions A category labelled 4D16 Other direct emissions please specify has been included under this source category

    • ترجمات

    طائرة من طراز Rafale Air 55

    Rafale air force 55

    • ترجمات

    Report of the Task Force on HCFC Issues and Emissions Reductions Benefits Arising from Earlier HCFC Phaseout and Other Practical Measures

    Report of the Task Force on HCFC Issues and Emissions Reductions Benefits Arising from Earlier HCFC Phaseout and Other Practical Measures

    • ترجمات

    avoidance of emissions

    avoidance of emissions

    • ترجمات

    Information relevant to emissions from fuel used for international aviation and maritime transport Submissions from international organizations

    Information relevant to emissions from fuel used for international aviation and maritime transport Submissions from international organizations

    • ترجمات

    بيتش كرافت BE Air 200

    Beechcraft BE Air 200

    • ترجمات

    Workshop on mitigation potentials and ranges of emissions reductions by Annex I Parties

    Workshop on mitigation potentials and ranges of emissions reductions by Annex I Parties

    • ترجمات

    124 نقل العمود المعنون CH4 recovered andor flared الموجود حاليا تحت فئة Activity data من مكانه ووضع تحت فئة الانبعاثات Emissions انظر أيضا الجدول 6 ألف

    The column labelled CH4 recovered andor flared currently under the heading Activity data has been moved and placed under the heading Emissions see also change to table 6A

    • ترجمات

    134 قدمت شركة زيجيانغ إيصالا باللغة الصينية مؤرخا في 13 أيلولسبتمبر 1990 وصادرا عن شركة Air China ويبدو أن الإيصال يتعلق بتذاكر طيران وتأمين ضد أخطار الحرب

    Zhejiang submitted a receipt in Chinese dated 13 September 1990 issued by Air China The receipt appears to be for air tickets and war risk insurance

    • ترجمات

    والمادة 48 3 4 التي ترسي هذا المبدأ ليست اختراعا من اللجنة بل هي مستوحاة من تعليقات هيئة التحكيم في قضية الخدمات الجدية Air Services Arbitration

    Article 48 34 which incorporated this principle was not simply an invention of the Commission It was inspired by the remarks of the Tribunal in the Air Services Arbitration

    • ترجمات

    26 أما الدور الذي اضطلع به فيكتور باوت في نقل الأسلحة الموجهة إلى يونيتا وخاصة فيما يتعلق بالاستعمال الواسع لشركته Air Cess فقد ثبت بما لم يعد فيه مجال للشك

    26 The role played by Victor Bout in particular with regard to the extensive use of his company Air Cess in ferrying arms destined to UNITA has been proved beyond doubt

    • ترجمات

    154 وقد استأجرت شركة الطيران إير نافيت Air Navette مؤخرا طائرة أخرى من طراز AN12 مسجلة في بوروندي تحت الرقم 9UBHS محل طائرة AN12 3CAAG المحتجزة في عنتيبي

    154 Air Navette has just leased another AN12 registered in Burundi under the number 9UBHS in place of the AN12 3CAAG immobilized in Entebbe

    • ترجمات

    والمادة 48 3 4 التي ترسي هذا المبدأ ليست اختراعا من اللجنة بل هي مستوحاة من تعليقات هيئة التحكيم في قضية الخدمات الجدية Air Services Arbitration

    Article 48 34 which incorporated this principle was not simply an invention of the Commission It was inspired by the remarks of the Tribunal in the Air Services Arbitration

    • ترجمات

    Emissions testing اختبار الانبعاثات تجميع يدوي لعينات غاز الكتلة يعقبه تحليل كيميائي لتحديد التركيزات الملوثة

    Emissions testing Manual collection of stack gas samples followed by chemical analysis to determine pollutant concentrations

    • ترجمات

    د اليونيب 2010ج Study on mercury sources and emissions and analysis of cost and effectiveness of control measures UNEP Paragraph 29 study UNEPDTIEHgINC24 httpwwwuneporghazardoussubstancesMercuryNegotiationsINC2INC2MeetingDocumentstabid3484languageenUSDefaultaspx

    UNEP 2010c Study on mercury sources and emissions and analysis of cost and effectiveness of control measures UNEP Paragraph 29 study UNEPDTIEHgINC24 httpwwwuneporghazardoussubstancesMercuryNegotiationsINC2INC2MeetingDocumentstabid3484languageenUSDefaultaspx

    • ترجمات

    271 وقد أبرم عقد بين المؤسسة العامة للهندسة والتصميم الصناعي والبناء SEIPACC وفرع Superior Air Products التابع لشركة HoweBaker Engineers العقد في محافظة ديالا في العراق

    A contract was entered into between State Engineering Company for Industrial Design and Construction SEIDACC and Superior Air Products Division HoweBaker Engineers Inc the contract to be located at Diala Governorate Iraq

    • ترجمات

    كلمة اليوم

    حذمه

    هل كانت هذه الصفحة مفيدة

    نعم لا

    جميع الحقوق محفوظة © 2021 ترجمان | بدعم من
    فيوتشر جروب FZ LLC